FAQ - Några vanliga frågor om dragspel

Pianodragspel eller Knappdragspel?

Om du inte har spelat piano tidigare är knappdragspel att rekommendera. Instrumentet blir mindre och smidigare än ett pianodragspel med samma antal toner. Om du redan är en driven pianist så kan du ju utnyttja dessa kunskaper om du väljer att spela pianodragspel.

Hur ung kan man vara när man börjar spela dragspel?

Det finns barninstrument som fungerar från ca 6 års ålder. Givetvis kan detta variera beroende på kroppstorlek. De kulturskolor som erbjuder undervisning på dragspel gör ofta detta fr.om årskurs två (8 år).

Är jag för gammal för att börja?

Det tar givetvis längre tid att lära sig spela när man är äldre, men med tid och tålamod kan man bli en bra dragspelare! Givetvis är det olika förutsättningar. Har man tidigare spelat ett instrument kan man ha nytta av de kunskaper man har. Har man spelat dragspel för länge sedan är det ofta ganska lätt att nå upp till den nivå man hade då.

Hur mycket kostar ett dragspel?

Detta varierar från några tusenlappar och uppåt. I början kan man nöja sig med ett ganska enkelt instrument, och sedan byta sig uppåt när man blivit för avancerad för sitt instrument. Många välje att hyra ett instrument den första terminen. Detta är ju ett bra sätt att prova på dragspelandet.

Vad skall jag tänka på när jag köper dragspel?

I boken dragspelsskola.se del 1 finns en mycket omfattande beskrivning av vad du skall tänka på när du köper dragspel.

Har du frågor som du tycker borde stå här? Kontakta mig gärna. Se kontakt i menyn.