Information om Dragspelspedagog Håkan Widar

Utbildning

Håkan är en utbildad dragspels och accordeonpedagog från SMI, Stockholms Musikpedagosiska Institut, hans huvudinstrument är dragspel/accordeon och Biinstrument är tvärflöjt. Håkans accordeonlärare på SMI var Anita Agnas. I utbildningen på SMI ingick bl.a. följande ämnen: dragspel/accordeon metodik, spel, ensemble. Dessutom musikhistoria, musikaliskt hantverk (musikteori, harmonilära, gehörsträning o. likn.), dirigering, brukspiano, sång, mm. Tidigare under 1980-talet läste han även förberedande musikteori vid kommunala musikskolan i Varberg, samt sångundervisning i kyrkans musikskola (Varbergs församling). Under 1980-talet första hälft hade han privatlektioner i dragspel/accordeon för Lars Holm, Malmö.

Deltagande i Seminarier

Han har även deltagit i flera internationella accordeonseminarier i bl.a. Norge och Finland. Även deltagit i ensemblekurser i Bollnäs (folkhögskola) samt ett flertal ensemblespelskurser i Vara folkhögskola under ledning av bl.a. Lars Holm.

Undervisningserfarenhet

Håkan har undervisat i studiecirklar i dragspel sedan 1979, både i Varberg och Falkenberg och även arbetat som dragspelspedagog på Kulturskolan i Halmstad sedan 1987. Även undervisning vid Kulturskolan i Varberg. Undervis på musikgymnasium/estetlinje i Halmstad, Varberg och Kungsbacka.